A D-vitamin-hiány Tünetei és Következményei

A D-vitamin nagyon sokáig nem szerepelt a lényeges vitaminok listáján, s rendkívül alábecsülték fontosságát. Azonban szerencsére manapság már rengeteg klinikai kutatás is igazolta, hogy a D-vitamin létfontosságú szervezetünk számára, s hiánya megannyi negatív hatással, és akár komoly egészségügyi problémák kialakulásával is együtt járhat. 

Mit okoz az alacsony D-vitamin-szint a szervezetben?csontritkulas-02

A D-vitamin talán legismertebb hatása, hogy elengedhetetlen csontrendszerünk épsége és egészsége szempontjából. Ez pedig azért van így, mert a csontok fő építőeleme, a kalcium csak megfelelő mennyiségű D-vitamin jelenlétében képes beépülni a csontokba. 

Így ha D-vitamin-hiányos állapot áll fenn, akkor csontjaink jelentősen meggyengülhetnek, s fokozottá válik a csontritkulás kialakulásának kockázata.

Extrémebb esetben létrejöhet az angolkór nevezetű betegség is, mely jellegzetes tünetei közé tartoznak az úgynevezett O-alakú lábak, a nagy méretű fej, a puha koponyacsontok, de fokozott csonttörési hajlammal is számolni kell e betegség során.

Gyermekek esetén a D-vitamin hiánya mozgásfejlődésben való lemaradásokat is okozhat, valamint csökkent tónusú izomzat kialakulását is előidézheti. Mindezek pedig komoly mozgásbeli problémákat is kiválthatnak a fejlődő és növekedésben lévő gyermekek szervezetében.

Kevésbé köztudott, ám annál fontosabb tény, hogy a D-vitamin kiemelt jelentőséggel bír a különféle immunfolyamatokban. Magyarán szólva a D-vitamin jelentősen hozzájárul immunrendszerünk megfelelő működéséhez, ami pedig nélkülözhetetlen szervezetünk egészségének fenntartásához.

A D-vitamin elengedhetetlen ahhoz, hogy szervezetünk aktiválni tudja a veleszületett és szerzett immunitásban a sejtek funkcióját, aminek köszönhetően képes csökkenteni az oxidatív stresszt, valamint a gyulladásos folyamatokat is visszaszorítja szervezetünkben.

S mivel a D-vitamin ilyen nélkülözhetetlen immunrendszerünk számára, így azon sem kell csodálkoznunk, hogy a D-vitamin hiányában jóval könnyebben kaphatjuk el a különféle fertőző betegségeket, a légúti megbetegedéseket, s az influenza is hamarabb utolérhet bennünket.

S mivel a D-vitamin felelős a különböző gyulladásos és allergiás reakciók visszaszorításáért, így hiányában nagyobb az esélyünk az allergiás eredetű megbetegedésekre is. Ez pedig a bőrünkön is nyomot hagyhat, mivel ennek köszönhetően allergiás bőrreakciók is jelentkezhetnek, mint például az ekcéma.

A D-vitamin-hiány súlyos következményei

Okvetlenül meg kell említeni azt is, hogy a D-vitamin szerepet játszik szinte minden élettani funkcióban, s éppen ezért ha megfelelő mennyiségben vinnénk be szervezetünkbe, akkor becslések szerint körülbelül 10 százalékkal csökkenhetne a magyar lakosság halandósága.

Az átlagéletkor pedig akár 2-3 évvel is meghosszabodhatna a D-vitamin tudatos pótlása által. E számok megdöbbentőek, s jelzik a D-vitamin nélkülözhetetlenségét szervezetünk számára.

Gyermeknél is létfontosságú a D-vitamin s nem csupán a csontozat és az izmok megfelelő fejlődése szempontjából, hiszen e vitamin jelentősen csökkenti az 1-es típusú gyermekkori cukorbetegség kialakulásának kockázatát is.

Idősebb korban, főként hölgyek esetében visszaszoríthatja a csontritkulás esélyét, ezzel pedig a csípőtáji törések számát is csökkenti.

A D-vitamin hiánya kapcsán mindenképpen meg kell említeni, hogy ez az állapot klinikai vizsgálatok tanulsága szerint rendkívüli módon megnövelheti a különféle daganatos megbetegedések kialakulásának a kockázatát. Ez főként annak köszönhető, hogy a D-vitamin hiányában megnövekedhet a sejtfalak áteresztő képessége, mely igen jelentősen hozzájárulhat a rákos betegségek kialakulásához.

Figyeljünk a napi D-vitamin bevitelünkred-vitamin-03

Látható tehát, hogy mennyire nélkülözhetetlen számunkra a D-vitamin, mégis alig-alig figyelünk a megfelelő mennyiségű napi bevitelére. Holott ha pótolnánk a szükséges D-vitamin mennyiségét, akkor számtalan egészségügyi probléma, panasz elkerülhető lenne számunkra.

A D-vitamin napi mennyisége függ az egyén életkorától, egészségi állapotától, életkörülményeitől, étkezési szokásaitól, valamint az éghajlati tényezőket is figyelembe kell vennünk. Annyi azonban biztonsággal elmondható, hogy szinte valamennyiünknek szükséges pótolni a D-vitamint, mivel az elfogyasztott ételeinkből és a napsugárzásból legtöbbször nem jut megfelelő mennyiség szervezetünkbe.

Kisgyermekek esetén különösen lényeges a megfelelő mennyiségű D-vitamin bevitele, hiszen nélküle a csontrendszer nem képes a szükséges módon fejlődni, erősödni, ez pedig komoly következményekkel járhat gyermekeink számára.

A hazai orvostársadalom ajánlása szerint körülbelül napi 1500-2000 NE D-vitamin bevitele ajánlott egy egészséges felnőtt ember számára. Ezt a mennyiséget leginkább valamilyen jó minőségű étrend-kiegészítő segítségével tudjuk csak biztosítani. Különösen igaz ez a téli hónapokban, amikor a napsugárzás csekély mértéke vagy hiánya miatt szervezetünk nem képes megfelelő mennyiségű D-vitamint előállítani.